Uuring: Üle veerandi Eesti peredest kasutab eraõpetaja abi

Arenguseire Keskuse värske uuring näitab, et 28% Eesti lapsevanematest on kasutanud oma lapse õpingute toetamiseks eraõpetajat. Kõige sagedamini otsitakse lisatuge Ida-Virumaal, Harjumaal ja Tartumaal, kus eratundide vajadus on eriti suur just põhikooli lõpuosas — 7.–9. klassis, eelkõige matemaatikas, eesti keeles ja inglise keeles.

Uuring toob esile, et eraõpetajaid kasutatakse peamiselt linnades: Tallinnas on lisatuge kasutanud ligi 40% õpilastest. Maapiirkondades jääb vastav näitaja tunduvalt madalamaks, sest seal on nii õpetajaid kui ka võimalusi vähem.

Keskmine eraõpetaja tunnihind jääb 20–29 euro vahele, kuid osa peresid kulutab aastas lisatuge pakkudes sadu eurosid. Hoolimata kuludest peetakse seda väärt investeeringuks – üle 60% lastest on kogenud märgatavat või olulist arengut tänu eraõpetaja abile.

Peamine põhjus, miks lapsevanemad eraõpetaja poole pöörduvad, on koolisüsteemi piiratud võimalused pakkuda individuaalset tuge. Suurtes klassides ei jõua õpetaja kõigile piisavalt tähelepanu anda ning paljudes koolides on puudus nii aineõpetajatest kui ka tugispetsialistidest.

Samas juhib uuring tähelepanu ka võimalikule riskile – eraõpetajate turg võib süvendada hariduslikku ebavõrdsust. Kui lisatugi sõltub pere majanduslikust võimekusest, saavad jõukamad lapsed edumaa, mida teised ei pruugi kunagi tasa teha.

Hariduse Tugiteenused OÜ näeb siin võimalust pakkuda tasakaalu — professionaalne ja taskukohane tugi aitab iga lapse potentsiaali avada, sõltumata tema taustast. Õige tugi õigel ajal võib muuta kogu õpitee kergemaks ja rõõmsamaks.

Allikas: Arenguseire Keskuse raportid “Eraoõetajate abi kasutamine Eestis